Orrgömsle

Upplev ett orrspel!

Föreningen har ett Orrgömsle på Dammsmossen.
Orrspel pågår i april eller början av maj. En klassisk naturupplevelse!

Orrkojan kan användas av föreningens medlemmar gratis efter bokning hos
Peter Carlson tel: 070-664  90 99  (gärna sms)

Ickemedlem kan boka ”kojan” i mån av utrymme. Avgift av 300:- /person/per dag.
Bg 427-6515 eller Swish 123 302 1003

Stövlar eller andra täta skodon behövs och varma kläder. Sovsäck och liggunderlag om du sover över. Fina foton utlovas. Ladda kamera-batterierna före.

Den bokade dagen disponerar du gömslet fram till 17.00. Dock får du gå till gömslet efter kl. 17.00 dagen före. De flesta brukar övernatta, men vill du gå till gömslet på morgonen måste du vara framme när det är beckmörkt. Orrarna är väldigt tidiga. Ibland blir orrarna skrämda på flykt av räv, rovfågel eller annat. Sker detta tidigt kan de slå till i ett träd i närheten och komma tillbaka för fortsatt spel.
När orrarna har försvunnit, vänta en stund innan du lämna gömslet.

En stig är snitslad med reflexer till Orrkojan från södra vägen till Dammshöjden. En skylt finns vid stigens början. Vid”kojan” finns även en info-skylt.

Stigen till Orrkojan

Här hittar du till Orrkojan, samt de övriga fågellokalerna.